torstai 19. maaliskuuta 2020

Ahvenanmaan lomamatkan yleisvaikutelmia

Eilen illalla saavuimme takaisin Ahvenanmaalta Manner-Suomeen. Kolmen yön mittaisella lomallamme koronarintamalla ehti tapahtumaan yhtä jos toista ja pidimmekin itsemme ajan tasalla uutisista ja ohjeistusten muuttumisesta. Emme kuitenkaan antaneet tilanteen stressata itseämme. Olimmehan lomalla eikä meillä ollut juurikaan aikomuksia liittäytyä muiden ihmisten seuraan tuona aikana ;-)

Ennen matkaa seurasimme uutisia ja ohjeituksia viimeiseen asti, sillä meillä oli sekä matkan että majoituksen kanssa mahdollisuus maksuttomaan perumiseen ihan viime metreille asti. Koska lähtöön asti varoiteltiin vain ulkomaan matkoista ja isoista kokoontumisista, päätimme lähteä matkaan. Emme ajatelleet tätä mitenkään ovelana kiertotienä päästä 'matkustamaan'. Kotimaan matkailu on meillä kuitenkin aina ollut se liikkumisen painopiste. Nyt vihdoinkin tutustumaan Ahvenanmaahan :-)

Laivamatka

Laivamatka Viking Linella oli mainio, vaikka arvelimmekin, ettei buffet-ateriointi voi toimia noin pienellä asiakasmäärällä kovinkaan kauan. Henkilöstö oli ystävällistä eikä mitään kireilyä oman työtilanteen suhteen näkynyt ainakaan asiakkaille päin. Menomatkalla meillä oli käytössämme oman valintamme mukaisesti myös vähän parempi hytti, mikä oli oivaa lomahemmottelua.

Paluumatkalla buffet olikin suljettu, mutta siitä ei ollut kunnollista informaatiota. Ystävällisen ja palvelevan henkilölunnan avulla tästäkin tilanteesta selvittiin hienosti eteenpäin, vaikka nälkäisenä en olekaan kaikkein diplomaattisimmillani ;-)

Näköaloiltaan matka on aivan huumaava täynnä ihania saaria ja luotoja!

Majoitus

Majoituksen varaan useimmiten booking.comin kautta, niin myös tällä kertaa. Huoneistomme sijaitsi upealla paikalla - keskustassa hiljaisen kadun varressa. Se oli siisti, monipuolinen ja palvelukin pelasi mainiosti. Olimme kovasti tyytyväisiä :-)

Luonto

Ahvenanmaan luonto tarjoili parastaan, olin mahdottoman otettu. Maisemat olivat upeita ja lintuja näkyi enemmän kuin uskalsin toivoa. Kuvia tuli siis otettua myös melkoisen paljon :-)

Luontoon pääseminen olikin sitten haasteellisempaa. Kerron myöhemmin, mitä kohteita suosittelen lämpimästi muillekin (olettaen siis, että tykkää nautiskella luonnosta). Monta kertaa päädyimme umpikujaan jonkin lähestymistä kieltävän liikennemerkin äärelle. Yksin matkalla ollessani olisin varmaankin monesti etsinyt rämpimisreittejä kävellen luontokohteen luokse. Yhteisen loman tavoitteisiin sellainen ei kuitenkaan kuulunut ;-)

Saari

Emme käyneet muualla kuin pääsaarella. Aikaisempi mielikuva saaren maantiedosta ja rakenteesta oli meillä suhteellisen ympäripyöreä. Asioiden oikea laita selkeni kummasti retkeillessä pitkin ja poikin saarta.

Mitä mietimme?

Tutkimme tässä hiljalleen erilaisia paikkoja päättääksemme, mihin haluaisimme muuttaa eläköitymisen kynnyksellä. Toki minä ahnehdin luontoa kaikilla matkoillani ja arvioin myös sitä, haluanko tulla vielä takaisin, jäikö vielä kuvattavaa.

Olimme mahdottoman tyytyväisiä matkaamme! Suositamme Ahvenanmaalla käyntiä melkein kenelle tahansa :-) Museoita näytti olevan melkein kaikkialla, se tiedoksi museoihmisille :-)

Tapahtumia ja ns. pöhinää on ymmärtääkseni paljon kesäaikaan. Sosiaalisesta pöhinästä kiinnostuneille tuo aika voi olla taivaallista. Me tykkäsimme paikasta ihan mahdottomasti juuri nyt :-)

Ahvenanmaan jokamiehenoikeudet ovat rajatumpia kuin esimerkiksi Manner-Suomessa.

"Ahvenanmaalla jokamiehenoikeus ei ole samanlainen kuin Ruotsissa ja Manner-Suomessa:

Voit liikkua vapaasti jalan, pyöräillen ja kajakilla, mutta vältä yksityisiä tontteja ja laitureita sekä viljelymaita. Sulje avaamasi veräjät aina perässäsi.

Yöpymispaikaksi suosittelemme leirintäalueita, mökkikyliä ja vierassatamia. Voit pitää lepotaukoja luonnossa liikkuessasi."

Tämä seikka rajaa Ahvenanmaan minun asumislistaltani pois. Toki saatan sinne matkustaa uudelleenkin. Luonto kutsuisi enemmän kuin kovasti, mutta sinne pääseminen ei ainakaan näin ensimmäisellä kerralla osoittautunut helpoksi.

Jatkossa postaan toivottavasti enemmän kuvia - niitä on niin mahdottomasti ja niiden läpikäynti imaisee mukaansa aikakapselin tuolle puolen ;-)

Tämän paluumatkan kuvan myötä toivottelen upeaa kevään jatkoa! Korona tai ei, kevät tulee ja ilahduttaa mieltä :-)

1. Ahvenanmaa tuo mielikuvia mieleen. En ole koskaan käynyt, joten ne mielikuvat voivat olla vääriä. Karua luontoa, kallioita, merta, lokkeja, ruotsinkieltä, kalaruokia, tuulta, punkkeja jne.

1. Lehtometsiä, punaista asfalttia, kauniita taloja, venevajoja, merikotkia, harmaahaikaroita lisään tähän meidän reissumme jälkeen :-)

2. Ihanaa kuulla että tykkäsit "meidän" saaresta. Ajattelenkin että sinun laisellesi lintu-ja luontoihmiselle tämä paikka olisi mieleen. Mutta ihmettelen että mielestäsi luontoon oli vaikeaa päästä? Se varmaan johtuu ensikertalaisen epätietoisuudesta siitä mihin suuntaisi, sillä minä koen että päinvastoin täällä luonto on aina lähellä ja katsottavaa riittää.
    Odotan mielenkiinnolla kuviasi blogiin!

1. Luonto on lähellä ja välillä silti niin kaukana, kun ei tiedä, miten sinne päästä. Tämä ei toki ole vain Ahvenanmaan ongelma. Kauniiden maisemien kohdalla Manner-Suomessakin tyypillistä on, ettet pääse autolla pysähtymään mihinkään. Pitää vain ajaa ohi. Paikalliset ehkä tietävät hyvät pysäköintipaikat kauniiden maisemapaikkojen lähellä, mutta se ei matkailijaa lohduta.

3. Seuraan mielenkiinnolla Ahvenanmaa-juttujasi. Minulla on kalenterissa Ahvenanmaan-matka toukokuun lopussa. Voi olla, etten pääse lähtemään, jos liikkumista yhä silloinkin rajoitetaan, mutta toistaiseksi en ole vielä perunut reissua.

1. Uusin ennuste eiliseltä oli, että epidemian huippu olisi toukokuun alkupuolella. Voi olla, että monen monta matkaa joudutaan lykkäämään myöhemmälle. Sillä aikaa ainakin sinulla on paljon hurmaavia lähiluontokohteita :-)

4. On siellä ainakin merta! Ja kallioita?

1. Merta oli enemmän kuin osasin odottaa :-)
      Punaisille kalliolle yritimme päästä, mutta se ei ollut kovin helppoa.

5. Mielenkiinnolla odotan seuraavia kuvia. Kuulostaa upealta matkalta.

6. Minulla on samanlainen kuva kuin sinulla tuo kuva, paitsi että laivaa ei siinä ole, usein noita laivareissuja on tullut tehtyä, ja aina katsellut ahvenanmaan suuntaan,että jos joskus siellä pääsis käymään.

1. Mahtava yhteensattuma!

Ahvenanmaa kannattaa ottaa vierailulistalle :-)