lauantai 5. kesäkuuta 2021

Lapsuuden ahdistuksia ja silkkiuikkujen poikasia

Minä olen 50+-vuotias ja lapseni ovat jo kovasti aikuisia. Melkein-kollegani on 40+ ja hän ei ole vielä varma, haluaako lapsia ollenkaan. Minusta on ihan ok, että ihmiset elävät oman näköistänsä elämää. Kunpa joku olisi sanonut minullekin niin jossain vaiheessa elämääni.

Eipä silti, elämäni valinnat olisivat silti olleet juuri niitä samoja, joita olen tehnyt tähänkin asti. Ehkä olisin selvinnyt helpommalla ja pienemmällä huonolla omallatunnolla. Ehkä.

Olisi ollut upeaa tietää lapsesta asti, että minä olen ihan ok juuri tällaisena kuin olen. Olisi ollut todella vapauttavaa saada tietää, ettei itseä tarvitse hävetä, vaikka jotkut läheiset tekevätkin niin. Suojellaan lapsia lähellämme. Suojellaanhan?

Silkkiuikuista jotkut vasta suunnittelevat lisääntymistä, kun jotkut kuljettavat jälkeläisiään selässään, jotkut hautovat viimeistä munaa esikoisten kanssa ja jotkut hautovat vasta muniaan. Koko kirjo on kovasti näkyvissä. Tässä hieman kuvia:

Naarassilkkiuikulla on poikasia selässään:




Isä-uikku tuo ruokaa poikasille.


Jonka nälkäiset poikaset ottavat riemumielin vastaan.




Elämä on ihanaa!
Mahtavaa kesäkuun alkua juuri sinulle!


12 kommenttia:

  1. Puhut tärkeää asiaa; lapsille on kerrottava, että he ovat hyviä ja arvokkaita juuri sellaisenaan. Liian paljon näkee lapsia, jotka yrittävät sopeutua vanhempiensa tai jonkun muun aikuisen tai kavereidensa asettamiin muotteihin. Niihin, jotka eivät sovi heille. Hienoa kuitenkin, jos aikuisena pystyy näkemään oman arvonsa. Ja uskoo, että riitää sellaisena kuin on. Itsekin olen näiden asioiden kanssa kipuillut, ja välillä unohtuu, että olemme kaikki jo itsessään arvokkaita, koska olemme Luojan luomia kaikki.
    Aurinkoista kesän jatkoa sinulle!

    VastaaPoista
  2. Aikamoinen suupala. Kyllä ne on nättejä nuo poikaset.

    VastaaPoista
  3. Ihanat uikut!
    Mie oon kai jo 10 vuotta ollu sitä mieltä, että mun elämä on käytännössä ohi. Ja onneksi lapset on jo aikuisia! Onneksi se kohdunulkoinen ei ollu -sisäinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Astu vain uuteen elämääsi, ei se ohi ole.
      Jokainen p***a hetki on mahdollisuus aloittaa apinan raivolla uusi ja parempi vaihe elämässä 👍.

      Poista
    2. XD ei puutu kuin se raivo :)

      Poista
    3. Voin lähettää vaikkapa postissa - on tullut varastoitua 😂.
      Riittäisi hyvin sullekin.

      Poista
  4. Ollaan kai sitä sukupolvea jota ei turhaan kehuttu "jottei ylpistyisi", mutta toki sellainen jätti jälkensä ihmiseen.
    Onneksi tässä asiassa ollaan menty eteenpäin ja moni ymmärtää miten tärkeää on kannustaa ja kehua lasta ja nuorta.

    VastaaPoista
  5. Ihan oikein, vaikka oletkin todenäköisesti paljon minua nuorempi.

    Meillä ei ainakaan ylpeyttä ruokittu - nöyryyttä senkin edestä.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!