tiistai 18. elokuuta 2020

Työpäivän jälkeinen hermolepo: töyhtöhyyppiä ja kurkia :-)

Olen nyt parin viikon ajan käynyt melko säännöllisesti tuulettamassa itseäni ulkona jossain etäpäivien jälkeen. Useimmiten olen karannut lähimetsään sienien kuvat silmissä vilkkuen kuitenkin ilman mitään paineita. Aika kuluu kuin siivillä, kun maastossa rämpii kaatuneiden puunrunkojen yli tai lähekkäin kasvavien kuusien oksien läpi ja samalla tuijottelee sammalta silmä kovana mahdollisten sienisaaliiden varalta :-) Pari tuntia yhteen reissuun on tavallisesti kulunut kerralla. Sitten on alkanut hiki pukata näissä lämpimissä niin paljon, että koti on alkanut kutsua.

Olen nukkunut paremmin erityisesti viimeisen viikon ajan. Ensimmäinen viikko selvitteli ajatuksia, tämä toinen on vapauttanut ajatusrumbasta ja tuonut lepoa uniin. Jos olen monesti kesän aikana herännyt hyytäviin painajaisiin, niin nyt olen parinakin yönä herännyt siihen, että nauran (äänettömästi) katketakseni. Iloon herääminen keskellä yötä on ihan mukava kokemus :-)

Nyt on lähimetsä kynitty kantarelleista toistaiseksi. Ennen sateita en usko sinne enää suunnistavani. Tänään lähdin ulkoiluttamaan sekä kameraa että sieniveistä ihan kevyesti. Kameraan tarttui muutamat lentävät linnut.

Töyhtöhyypät lensivät hiiren hiljaa. Ihan sattumalta ne huomasin.

Kurjet sen sijaan ilmaisivat hyvin olemassaolonsa. Viimeisenä jonossa tämän kesän nuorukainen.

Hirvikärpäsiä olen tavannut vain vähän. Osittain syynä on se, että välttelen hirvimetsiä ihan viimeiseen syksyyn asti. Mutta olen minä pikkaisen sellaisissakin kovasti 'aseistuneena' eli hirvikärpästakkiin pukeutuneena käynyt. Vähiksi ovat silti jääneet hirvikärpästörmäilyt. Ehkä vielä ei ole niiden aika?

11 kommenttia:

  1. Linnut muuttavat jo pois. Hirvikärpäsiä oli tänään kimpussa useita. Eivät ole kivoja ötököitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi suuri osa linnuista viihtyy täällä vielä pitkään :-)

      Minä olen usein aika hermostunut hirvikärpästen seurassa :-(

      Poista
  2. Vilkkain aika on elokuun puolesta välistä syyskuun loppuun. Aika monta tuli tänään listittyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taidanpa siis vältellä parhaani mukaan hirvimetsiä öiden kylmenemiseen asti. Sitten voi mennä aamusella käymään.

      Poista
  3. Pakko kai se on hyväksyä, että syksy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loppukesä :-)
      Korkeintaan syyskesä.
      Ei syksy ihan vielä :-)

      Poista
  4. I have difficulties finding translation to that. What does it mean in English?

    VastaaPoista
  5. Uljaat kurjet.

    Tuo on muuten totta. Jos metsässä samoilulle on hyvä syy, kuten marjastus tai sienestys, niin fiilis on ihan erilainen. Mulla on kyllä marjametsää ikävä, ei siitä mihinkään pääse. Vielä silloin kun Suomessa oli kesäpaikka saatoin viettää tunnin hyvinkin etsimällä tontilta risuja saunapadan alle. Oli kivaa puuhaa. Siinä on tekevinään jotain kovin tärkeää ja samalla ajatukset voivat hyppelehtiä sinne tänne.

    VastaaPoista
  6. Hienot lentokuvat. Oman kokemukseni mukaan elokuun 10. päivän jälkeen alkaa Savon metsissä hirvikärpäsaika. Onneksi melomalla pääsee pikku saariin, joissa ei hirvikärpäsistä ole haittaa. Samoin Kuopion ympäristön metsät ovat hirvikärpäsvapaata aluetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Seita!

      Tänä kesänä ja keväänä luonnon kellotus on ollut jotenkin epätarkkaa. Aika näyttää, miten hirvikärpästen kellotukset osuvat kohdalleen :-)

      Poista

Kiitos kommentistasi!