Olemme olleet kovasti varovaisia nettikauppojen kanssa, mutta nyt saimme vahvan muistutuksen siitä, kuinka varuillaan oikeasti pitääkin olla. Uusien upeiden nettikauppojen keskellä kannattaa ilmeisesti pitää päänsä kylmänä ja suosia vain tuttuja, jo moneen kertaan luotettavaksi varmistettuja kauppoja. Ja silloinkin kannattaa tarkistaa tarkoin, että kaikki on ihan oikeasti niin kuin pitääkin.
Meillä isäntä tilasi jokin aika sitten pari edullista lamppua tarpeisiimme. Hyvää oli se, että lamput olivat edulliset. Huonoa se, että nettikaupan sopimuspolitiikka ei kulje ainakaan näin suomalaisen näkökulmista tutuilla linjoilla.
Kaikki perheelle -kaupan etusivulla on ylälaidassa teksti, jonka tarkkaavainen malttaa lukea. Meillä todennäköisesti pölähdettiin suoraan kaupan sisäsivuille.
Kun tarkoin etsii tietoa, löytää tällaisen tekstin:
Eli ostamalla jotain sitoutuu automaattisesti 'kerhon' jäseneksi. Itse ei tarvitse ruksia mitään valintalaatikoita. Kuukausihinta on 29 euroa ja se veloitetaan automaattisesti luottokortilta. Kuukausihinta oikeuttaa tekemään edullisia ostoksia sivustolla.
KUKA ihmeessä maksaisi sovinnolla 29 euroa kuussa siitä, että saa tehdä edullisempia ostoksia? Emme ainakaan me. Mutta tuon kuukausittain veloitettavan 29 euroa huomasimme vasta tänään. Sitä oli veloitettu kuukausittain jo jonkin aikaa. Eli luottamus siihen, että mihinkään ei muka sitoudu, jollei sitä itse tietoisesti tee, oli pelkää hyväuskoisuutta. Kaikki tekstit - pienimmätkin - luetaan meillä jatkossa huolella.
Irtisanoutumaan pääsee sääntöjen mukaan kirjautumalla tilille. Meillä ei ollut mitään hajua, mistä tämä oli alkanut ja kumman sähköpostilla moka ja tili oli tehty, joten yrityksen ja erehdyksen kautta taistelimme jäsenyydelle lopun. Toivottavasti se onnistui 😡.
Vahva suositukseni on: VARO TÄTÄ KAUPPAA! ÄLÄ ASIOI SIELLÄ! Toki olet aikuinen ihminen ja valitset itse, miten toimit. Mutta nyt olen ainakin varoittanut sinua.
Kotkan Katariinan meripuistossa tapasin myös kauniin jalohaikaran. Kamerassa oli maisemaputki ja maisemakuvia sillä päädyin myös ottamaan. Jalohaikarasta olisi voinut saada kovin toisenlaisia kuvia pitemmällä putkella. Mutta näillä mennään.
Pitäviä kattoja, toimivia lämmityksiä, ehjiä sateenvarjoja ja veden kestäviä kenkiä lokakuun jatkolle 💖🥰.
Netin syövereihin mahtuu kaikenlaista yrittäjää ja huijaria. Kerran onn käynyt huonosti nettikaupoilla.
VastaaPoistaMukavaa lokakuuta!
Kiitos, Maarit!
PoistaVarovaisuus siis kannattaa.
Netissä pitäisi muistaa olla koko ajan valppaana, jos aikoo ostaa jotain. Todella ärsyttävää tuollainen kk-maksuun sitoutuminen ostoksen yhteydessä. Ystävälleni kävi vähän samanlainen ja siinä ei auttanut lopulta mikään muu kuin luottokortin kuolettaminen. Minä melkein jouduin huijaushotellisivuston uhriksi. Siinä sitä olisinkin ollut ihmeissäni, kun olisin toisella puolella maailmaa tajunnut, että tuhansia euroja meni huijareille ja mitään resort-majoitusta ei olekaan.
VastaaPoistaHienot haikarakuvat joka tapauksessa.
Kiitos, rouva Kepponen!
PoistaKyllä näinä aikoina on hyvä olla varovainen ja varuillaan.
Ihana haikara.
VastaaPoistaKiitos, Anne!
PoistaTuollaisia valitettavasti on. Varovainen pitää olla. Eipä tarvi asioida kyseisessä paikassa.
VastaaPoistaKiitos, Sami!
PoistaVarovaisuus on nykyään melkoinen hyve.
Toivottavasti irtisanoutuminen onnistui. Kaikenlaisia huijareita tuntuu netissä olevan. Harmillista, että jokaisen täytyy yrityksen ja erehdyksen kautta saada oppinsa.
VastaaPoistaItse olen viime viikot tehnyt töitä Hobby Hallin asiakaspalvelun kanssa, johon ei saa yhteyttä ollenkaan. Kiittävät kirjallisesta yhteydenotosta ja lupaavat vastata ensi tilassa. Sitten ei enää kuulukaan mitään. Tilasin keittiötikkaat kotiin toimitettuna. Piti hakea itse postista, vaikka kotiinkuljetus oli maksettu ja kirjallisesti sovittu. Olisin ihan hyvin alunperinkin voinut hakea tikkaat postista, mutta kun sellaista vaihtoehtoa ei edes ollut. Moni pitää Hobby Hallia suomalaisena yrityksenä, mitä se ei enää ole. HH myytiin virolaiselle sijoitusyhtiölle 2019. Netti on täynnä ihmisten negatiivisia kokemuksia HH:n palvelusta, mutta enpä tajunnut ennen tilausta niitä käydä lukemassa.
Hieno kohtaaminen haikaran kanssa.
Kiitos, Between!
PoistaHarmi, että tutun oloinenkin yritys on alkanut luistaa palvelussaan. Ehkä (siis varmasti) en sijoita tätä yritystä jatkossa hankintalistani kärkeen.
Nyt on tullu paljon uusia huijarinettikauppoja, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan! Täytyy tosiaan olla varovainen niiden kanssa.
VastaaPoistaYleensä olenkin, mutta en tajua mikä minuun meni kun pari päivää sitten tilasin puhelimella (yleensä asioin läppärillä, kun siinä on helpompi selata) kauhean kalliit (mun mittakaavassa) ulkoiluhousut. Ihan noin vaan. Oli kyllä Haltin verkkokauppa, että vois kuvitella olevan luotettava, mutta senpä näkee sitten. Olin kai niin ilahtunut, kun edes jossain myydään pluskoon ulkoiluhousuja.
Kiitos, RH!
PoistaEnsin nettiostokset olivat uusia ja kummallisia. Sitten niistä tuli tavallisia. Nyt ne ovat epäilyttäviä ja mahdollisesti vaarallisia. Samaan aikaan kivijalkakaupat ovat vähentyneet. Kyllähän tämä ympäristöystävällinen ostamisen vähentäminen näinkin onnistuu 🙄