torstai 6. lokakuuta 2022

Puhelintunkureiden tuomia haasteita ja Yyterin luontoa

Vuosikausia pidin puhelinlinjauksenani sen, että en vastaa minulle tuntemattomiin numeroihin. Sillä pääsin eroon puhelinmyyjistä ja muista puhelintuntemattomista.

Vanhempieni kunnon heikettyä kaikkiin tuntemattomiinkin puhelinnumeroihin on pitänyt alkaa vastata. Joku niistä voi kuitenkin koskea vanhemman terveystilannetta. Olen nykyään entistäkin ärtyneempi siitä, että joku (myyjä) viitsii soittaa minulle kesken työpäivän ihan vain vapaa-ajan myyntiasioissa. Jo ennen vanhempien kunnon romahtamista halusin kovasti ja intensiivisesti keskittyä työaikana vain ja ainoastaan vain työasioihin. Toki oman perheen akuutit tilanteet ovat olleet aina erityislistalla. Myyntihaastattelujen aika on mielestäni ehdottomasti vasta työajan ulkopuolella.

Tämän tästä mietiskelen sitä, onko ihmisten henkilökohtaisesta elämästä välittämättä jättäminen myyntihenkilöiden oma, vai heidän työnantajiensa mukainen lähestymistapa omaan bisnekseensä. Vastaan tuntemattomaan numeroon vain, koska minun pitää olla varautunut siihen, että jompi kumpi vanhemmistani on kovasti pahassa tilanteessa. Se on siis poikkeustilanne. Vastaaminen puhelinmyyjän puheluun, jossa ei tiedustella sitä, onko minulla hyvä hetki jutella vai ei, vaan ollaan kiinnostuneita vain siitä, olenko minä todellakin minä, on näissä tilanteissa todella turhauttavaa. Puhelun väkisin jatkaminen (myyjän) ääntä korottamalla silloinkin, kun ilmoitan olevani töissä tai jopa kokouksessa, on lopullinen varmistus sille, etten tule koskaan ostamaan kyseisen organisaation tuotteita.

Pahimmillaan samoista numeroista pommitetaan myyntiyrityksistä normaaliin toimistoaikaan jopa useampia kertoja päivässä. Seuraavana päivänä samasta firmasta soitetaan jälleen - hieman eri numerosta. Näiden puhelinnumeroiden omistajatietoja ei tunnu löytyvän ainakaan helposti. Alustavissa haaveissani on, että ryhdyn soittelemaan näihin kummallisiin numeroihin takaisin ja etsin sillä tavalla omistajat näille minusta, työstäni ja elämäntilanteestani hävyttömästi välinpitämättömille tahoille. Ja sitten jakaisin nämä tiedot muille. Mikä sinänsä on toivoton ajatus, sillä puhelinnumeroiden aktiivinen vaihtaminen taitaa olla hyvin tavanomainen tapa noilla aloilla.


Asiasta kukkaruukkuun: palvelutalosta soitettiin: isällä on korona ja hän on nyt pari viikkoa eristyksessä. Toivottavasti hän selviää 💖.


Ja sitten vielä lisää Yyterin kuvia. Niitä tuli räpsittyä luvattomankin paljon. Tässä rajattu annos ihanista maisemista:












22 kommenttia:

  1. Jos puhelinmyyjät ärsyttävät, voi heidän soittonsa helposti kieltää soittamalla ASML-palvelunumeroon 0600 13404. Tuskin he kiusallaan sinua toimistoaikaan häiritsevät, saattaa vain olla heidänkin työaikaa! Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä vinkistä, Anna!
      Uskon, että suurin osa puhelinmyyjistä tekee vain työtänsä. Ikäväkseni olen kohdannut myös heitä, jotka närkästyvät syvästi kaikesta vastustuksesta ja puhuvat kovalla äänellä päälle, jos itse haluaisin puheenvuoron. Siinä heilläkin (turhautunut) tunne puhuu, bisnes ei todellakaan hyödy sellaisesta käytöksestä 😖

      Poista
  2. Minä olen jo vuosi sitten laittanut suoramyyntikiellon puhelimeen, eikä koskaan tule tällaisia soittoja. Se on tietysti sitten ihan eri asia kun vanhempiesi tilanne on sellainen, että tuntemattomista numeroista voi tulla tärkeitä soittoja, kuten sairaaloista ym.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis vuosia sitten, ehkä 10-15v sitten laitoin tuon kiellon.

      Poista
    2. Olen kuullut suoramyyntikiellon toimivuudesta, olen ollut vain sen suhteen todella aikaansaamaton.

      Poista
  3. Yyterin näkymät ovat hienoja. Rauhoittavaa katsella merta ja hiekkarantaa.
    Harmi, että isäsi on saanut tartunnan. Koronaa on edelleen runsaasti liikkeellä. Isän hoivakodissa yksi kerros on kaksi seuraavaa viikkoa suljettu vierailijoilta koronan vuoksi. Onneksi koronan vakava muoto on vanhustenkin osalta nyt harvinaisempi. Toivottavasti isäsi toipuu pian.

    Suosittelen tuota Anonyyminkin mainitsemaa Markkinointikielto-numeroa 0600 13404 (ei toimi, jos liittymäsi on esim. yrityksen nimissä). Sen avulla myyntipuhelut loppuvat tehokkaasti. Soitto numeroon ja kielto on voimassa 3 vuotta, jonka jälkeen sen voi helposti uusia soittamalla jälleen samaan numeroon. Se ei estä asiallisia puheluja esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluista tai muilta vanhempiasi hoitavilta tahoilta.
    Kyllästyin jatkuviin operaattori- ja lehtimyyntipuheluihin, joista oli todella vaikea päästä eroon. Outoihin numeroihin oli pakko vastata, kun hoidin vanhempieni asioita.
    Samaa lehteä myyvien puhelut tulivat jopa samana päivänä hiukan eri numeroista. Etsin netistä tietoja liittymän omistajista, mutta yleensä tarkkaa tietoa ei saanut. Vain sen, että kyseessä on lehtimyyjä. Työtään soittajat toki tekevät, mutta vastaanottaja ei millään tavoin pääse määrittelemään itselleen sopivaa ajankohtaa. Lisäksi myyjät ovat aika hyökkääviä, eikä heidän vuodattamaansa litaniaan saa hetkeksikään pysähtymään voidakseen sanoa jotain väliin. Monta kertaa ainoa keino oli sanoa kipakasti "kiitos ei" ja sulkea puhelu.
    Markkinointikiellon jälkeen on tullut ainoastaan yksi lehtimyyntipuhelu. Hänelle sanoin, että minulla on markkinointikielto, jonka vuoksi en jatka keskustelua sen pidempään. Rouva pyysi anteeksi ja sanoi, ettei hän huomannut tarkastaa asiaa. Olin tilannut ko. lehteä joskus aiemmin ja hän oli poiminut yhteystietoni lehden omista arkistoista. Eli markkinoijilla on ilmeisesti mahdollisuus nähdä, kenelle voi soittaa ja kenelle ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Between!

      Isällä on elvytyskielto, joten pidän sormia ristissä.

      Minun puhelinliittymäni on ikävä kyllä työnantajan nimissä, markkinointikielto ei taida toimia. Olen tallentanut kaikki tärkeät vanhempien hoitoon liittyvät numerot, mutta silti aina välillä joku soittaakin aivan uudesta numerosta.

      Myyjän oma viestintäasenne vaikuttaa paljon siihen, kuinka lempeästi jaksan puheluun suhtautua. Olisi toki heillekin helpompaa, jos markkinointikiellon saisi heillekin perille. Eivät soittaisi 'turhiin' numeroihin.

      Poista
    2. Muistelen, että Ruotsissa on puhelinmarkkinoinnissa käytäntö, jossa puhelinmyyntiä ei voi tehdä, ellei liittymän omistaja ole antanut siihen erikseen lupaa. Eikä niinpäin, että asiakkaan on tehtävä temppuja välttyäkseen myyntipuheluilta.

      Poista
  4. Minä en saa käyttööni tuota markkinointikieltoa, koska liittymäni on työnantajan omistuksessa ja nimellä. Kiellolle olisi ollut ajoittain todellakin tarvetta. Olen ilmeisesti joskus vuosia sitten mokannut jossain ja antanut laittaa numeroni johonkin markkinointitietokantaan. Pahimmillaan joku on myynyt sen rahasta eteenpäin. Onneksi soitot ovat vähentyneet todella paljon.

    Yleensä kyllä puhelinmyyjät ymmärtävät, jos sanon olevani kokouksessa enkä voi nyt puhua. Olen siirtynyt sellaiseen ratkaisuun, että jos ei ymmärrä, niin tylysti vaan katkaisen puhelun.

    Minulla on käytössä Fonecta Finder ilmanen appi puhelimessa puheluiden tunnistukseen. Se näyttää näiden puhelinmyyntitalojen numeron kohdalla, että numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon. Toimisi loistavasti ellei appsi aina välillä sammuisi itsekseen. Mutta kyllähän sen sitten muistaa laittaa yhden läpi päässeen soiton jälkeen takaisin päälle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama tilanne täällä työsuhdepuhelimen vuoksi.

      Sama appi näyttää minullakin epäilyttävien numeroiden taustatietoja. Tällä kertaa hoitaja yritti soittaa ensin omasta kännykästään ja sitten huonon kuuluvuuden myötä vaihtoi viralliseen puhelimeen, jonka numero olikin minulla jo muistissa 👍.

      Poista
  5. Tosi kaunis paikka. Meillä on ollut kaikkien puhelimissa vuosia markkinointiesto. Hyvin on toiminut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Anne! Ihanat maisemat vapauttavat energiaa pitkäksi aikaa 🥰.

      Poista
  6. Minäkin suosittelen markkinointiestoa, se toimii. Jos puhelin on oma, eikä työnantajan, niin myös numeron laittaminen salaiseksi auttaa.

    Upeat kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Sussi!

      Työnantajan omistama työsuhdepuhelin, näillä mennään 😌.

      Poista
  7. Minäkin olen todella turhautunut puhelinmyyjiin. Yleensä vain lopetan puhelun. Eivät soita uudestaan, koska ymmärtävät (jotakin), etteivät saa kaupatuksi mitään. En edes ala heidän kanssaan puhua. Voimia isällesi! Ihania kuvia Yyteristä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kitos, Marja!

      Nuorena aikuisena tein sivutöitä myös yhdessä kyselytutkimuslaitoksessa. Meillä oli listat puhelinnumeroista, joihin piti soittaa. Jos naapuri ei ollut saanut yhteyttä edellisenä päivänä minun numerooni, se saattoi hyvinkin olla seuraavana päivänä minun listoillani (koska siihen ei ollut vastattu). Sitkeitä ovat siis.

      Poista
  8. Avaruuden ja vapauden tunne välittyi kuvien kautta tänne, kiitos <3

    VastaaPoista
  9. Kiitos hienoista Yyteri-kuvista - varsinkin tuo eka on sopivan salaperäinen; mitä onkaan polun päässä.
    Toivottavasti isäsi toipuu koronasta. Meilläkin on koulussa taas jonkinlainen koronakierros menossa, mutta ilmeisesti tauti on lievempää nyt kuin aiemmin.
    Täytyypä laittaa itsekin tuo puhelinmyynnin esto, kun on alkanut ärsyttää se, että myyjät eivät usko millään, vaikka olen monelle eri myyjälle (samasta firmasta) selvittänyt, että en nyt tilaa mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Hitunen!

      Toivotaan, että tauti pysyy edes puolilievänä. Isällä on elvytyskielto, joten mitään vakavampaa ei passaisi kohdalle tulla.

      Poista
  10. Yyterikin on hieno paikka, etenkin sesongin ulkopuolella! Siellä oon nähny ainoon kerran elämässäni tarhakäärmeen syömässä kalaa

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!